top of page
  • תמונת הסופר/תdana416

הגיע הזמן לקבל תשובה על השאלה שכולם שואלים...

עודכן: 7 בפבר׳ 2019

שאלת מיליון ה $. מכירים את השאלות הללו?

מאותן שאלות שתמיד חוזרות על עצמן. אותן שאלות שכולם שואלים ונדמה שלכל אחד יש תשובה לגביהן וכולם מבינים בהן. רק שלכל אחד יש תשובה שונה ולכן כולם נשארים מבולבלים בסוף.

אז גם אנחנו נתקלים כמעט מדי שבוע בשאלה כזו. אותה שאלה שוב ושוב.

מה עושה חברה ל Data Driven Company? מה מאפיין חברות שמובילות באמצעות דאטה לעומת חברות שלא ממנפות דאטה בצורה אפקטיבית? מה ניתן ללמוד מחברות מובילות בשימוש בדאטה שלהן?

אז הבוקר העברנו הרצאה בנושא במפגש לקוחות שערכנו ב Meet In Place בתל אביב .

הפעם ערכנו את המפגש יחד עם חברת Atomi וחילקנו את תוכן המפגש בינינו לבינם. Data Tapas הובילה את הדיון סביב עולם הדאטה ו Atomi התמקדו בעולם ה Marketing Automation

בהרצאתנו התמקדנו בהצגת מאפייני חברות מובילות במינוף דאטה ומה ניתן ללמוד מהן ולמען אלו שלא היו במפגש ופספסו את ההרצאה ואת ארוחת הבוקר המפנקת אנו מגישים לכם כאן את עקרי המצגת שלנו. מקווים שתסתקרנו מספיק כדי לשוחח על הדברים להפגש או להגיע למפגש הבוקר הבא שכבר מתבשל על האש...

אז תחילה הצגנו את השקף שמלמד שיש ביקוש הולך ועולה להבנה ולמידה של עולם ה Data Driven Company. הנה הוא לפניכם מבוסס Google Trends


חברות מבינות שדאטה הופך לנכס שובר שיוויון בתחרות. בעולם בו כולם נמדדים בסוף על אותם KPIS ומשקיעים כספים רבים בטכנולוגיות ובהון אנושי מן הסתם נדמה כי אין לחברות אפשרות ליצור יתרון מבדל לאורך זמן. אז עולה חשיבותו של הדאטה שנמצא בידי חברות . מה לקוחותיהן קראו או עשו באתר שלהן? מה לקוחותיהן צורכים באופן שוטף? מה הם עושים באפליקציה? כל אלו הינם מרכיבי דאטה שלמתחרים אין אפשרות לשים עליהם יד ולכן הם מאפשרים לחברות ליצור יתרון מבדל לאורך זמן . כיוון שדאטה שיש לחברה אחת אינו נגיש לחברה אחרת . כל מה שנותר לחברות זה לבחון איזה דאטה יש להם ומה האפשרויות למינופו.

במפגש הצגנו 5 מרכיבים להצלחה של חברות מובילות במינוף דאטה . אין ויכוח שייתכן ויש יותר מרכיבים אולם מניסוננו רב השנים בניהול ויישום תהליכים עסקיים מבוססי דאטה ומליווי חברות במסע הדאטה שלהן אנו סבורים שה 5 הללו הם הקריטיים ביותר :


לגבי מרכיב התרבות הסברנו את חשיבות עידוד השיח הארגוני סביב עולם הדאטה. עידוד קבלת החלטות מבוססות דאטה ולא רק תחושת בטן או ניסיון עבר. דברנו על תופעה נפוצה בחברות מקומיות של החלטות לפי חוק ה Hippo כלומר החלטות שמתקבלות בישיבות על פי דעת ה Highest Paid Person Opinion בחדר. ללא שימוש בדאטה וללא דיון מבוסס נתונים. אלו החלטות שלרוב הינן פשוט פחות נכונות ופחות מוצלחות מאשר החלטות מבוססות ניתוח נתונים.

כדי להיות Data Driven Company חברות חייבות לעודד שיח ודיון סביב נתונים כולל שיתוף אנליסטים או אחראים רלבנטיים לתחום הדאטה בתוך הדיונים עצמם

המרכיב השני של הגורמים העסקיים הוא המבלבל ביותר. שוב ושוב אנו נתקלים בתופעה של גורמים עסקיים שהינם מנהלי מכירות או מנהלי שיווק שטוענים לשימוש אפקטיבי בדאטה ומינוף תובנות עסקיות על פי הדאטה בחברה. בפועל גורמים אלו מתרגמים את מעורבותם בתחום הדאטה ליצירת רשימת דרישות אינסופית מול אנשי ה IT ולא יותר מכך. הם יטענו לחוסר בכלים ולהעדר פתרונות וידרשו עוד ועוד דוחות וטכנולוגיות. ההצפה של הדרישות בוודאי לא תקדם את הארגון ויתרה מכך רק תיצור תסכול וחוסר הסכמות. לעומתם חברות מובילות בתחום הדאטה מאופינות בגורמים עסקיים שלא עסוקים ביצירת רשימת דרישות אינסופית אלא דווקא בהגדרת יעדים עסקיים ברורים ומוחלטים שאותם הם רוצים להשיג באמצעות הדאטה. הם יודעים מה הם מנסים להשיג ומה הם מחפשים בעזרת הדאטה וכל המסע שלהם ממוקד בהובלה להשגת היעדים הללו ולמינוף הדאטה לטובת מטרה זו.

לאחר שני המרכיבים הקודמים דברנו על המרכיב השלישי להצלחה שהינו Ownership

כאן כוונתנו למעשה לאחריות משותפת של הגורמים העסקיים וגורמי ה IT להובלת עולם הדאטה בחברה יחד. שותפות הדדית כולל הגדרת תכנית עבודה משותפת והצלחה משותפת. מדובר בהכנת תכנית עבודה משותפת מראש ופרסום ההצלחות בתוך הארגון יחדיו לאורך כל הדרך . אין Finger Pointing ואין ניסיון לגלגל אחריות. שני הצדדים מודעים למטרות וליעדים / לתקציבים/ לתכנית היישום ומנהלים אותה יחדיו. ושמים את האגו בצד .

המרכיב הרביעי להצלחה הינו יחידת IT מובילה ומתקדמת . כזו שלא עסוקה רק בשימור הקיים ותחזוקת מאגרי הדאטה אלא מנסה לפתח שרירים חדשים בהתאמה לעידן הנוכחי. פתיחות ליכולות טכנולוגיות ולכלי אנליזה מתקדמים כולל מעולמות של ML /AI ושילובם עם כלים מסורתיים והיברידיות בין האנושי לדיגיטלי. יחידת IT שמבינה שחדשנות היא לא מילה גסה וכל עוד לא שוחקים אותה עד דק וללא הגיון ניתן למנף מחשיבה מחוץ לקופסא גם תועלות משמעותיות

המרכיב החמישי שדנו בו במפגש היה מרכיב ההון האנושי וחשיבות המעבר שמבצעות חברות מובילות בעולם הדאטה מניהול עובדים כשלפנים של דוחות (שולפי דוחות שאין הם שימוש) לניהול אנליסטים בכמה רמות מקצועיות. אנליסטים מתחילים שצומחים מתוך החברה ועד ל Data Scientists שמגויסים ב Out Sourcing. רק שילוב כזה של פנימי וחיצוני וריכוז כח אנליטי מרכז בתוך החברה יכולים להביא לתוצאות משמעותיות.

בהמשך ההרצאה הסברנו עד כמה כל אחד מ 5 המרכיבים לא יכול להיות חסר ורק המרקם של כולם יחדיו יכול להביא להצלחה כפי שממחיש השקף הבא :


ההרצאה כללה גם הרחבות על עולם ה AI/ML ועל סוגי ארגונים בעולם הדאטה אבל על כל אלו נרחיב כבר בטור אחר

סיכמנו את המפגש בהסבר על שירותי Data Tapas שמאפשרים לחברות לצאת למסע מרתק בעולם הדאטה ולהצליח בו כולל ליישם פתרונות Data As A Service במהירות ובאפקטיביות

להתראות במפגשי הבוקר הבאים ובהצלחה במסע הדאטה שלכם.



bottom of page